UNIT KHIDMAT PENYAYANG
PENGENALAN
Dalam usaha menentukan kesejahteraan masyarakat melalui pelbagai perkhidmatan yang disediakan, Jabatan Kebajikan Masyarakat memberi keutamaan terhadap peningkatan sistem penyampaian perkhidmatan.JKM sentiasa peka kepada ekspektasi dan kehendak masyaraakt yang memerlukan perkhidmatanyang lebih cekap, cepat dan berkesan.Salah satu mekanisme untuk mencapai hasrat tersebut adalah melalui perluasan dan peningkatan jentera penyampaian sedia ada kepada masyarakat khususnya kumpulan sasar sehingga ke peringkat akar umbi tanpa mengira di mana mereka berada.
Senario semasa juga memperlihatkan keprihatinan masyarakat kepada permasalahan dan penderitaan individu, keluarga dan komuniti yang dianggap tercicir daripada arus pembangunan dan tidak mendapat pertolongan atau bantuan yang sewajarnya.Berita mengenai kes-kes sebegini banyak dipaparkan melalui media cetak dan juga media elektronik.Oleh itu, JKM perlu mengambil suatu pendekatan efektif yang dapat menentukan liputan perkhidmatan disebar luas untuk menggelakkan masalah keciciran golongan yang berkeperluan daripada sistem penyampaian perkhidmatan yang disediakan oleh JKM.
KONSEP PROGRAM UNIT KHIDMAT PENYAYANG
Program UKP merupakan satu program pendampingan sosial atau sosial outreach untuk mendekatkan JKM kepada masyarakat khususnya masyarakat terpinggir, daif, miskin dan yang sukar mendapat bantuan
Melalui pendekatan outreach yang digunakan, urusan penyampaian perkhidmatan tidak lagi hanya tertumpu di pejabat sebaliknya pegawai dan kakitangan yang terlibat akan keluar mendampingi dan mengenal pasti kumpulan ssasar bagi menyampaikan perkhidmatan yang diperlukan.UKP berkonsepkan kepada perkhidmatan bergerak untuk mengendalikan khidmat bantuan dan rujukan secara berpusat bagi membantu individu, keluarga komuniti dan golongan lain yang memerlukan di kawasan setempat melalui perkhidmatan dan program yang disediakan olek JKM, agensi lain dan Pertubuhan Sukarela Kebajikan (PSK)
FUNGSI UNIT KHIDMAT PENYAYANG
Unit Khidmat Penyayang berfungsi sebagai:-
- Pejabat Mini Bergerak
- Pusat Perkhidmatan Jabatan
- Pusat Pengurusan Pembayaran bantuan dan pemberian Bantuan
Segera melalui Tabung Bantuan Segera (TBS)
- Pusat Khidmat Nasihat dan Kaunseling
- Perlaksanaan Program Avokasi Berkaitan Akta akta dan
Perkhidmatan Jabatan serta Pameran
- Pusat Pendaftaran Orang Kurang Upaya (OKU)
- Unit Operasi Bencana- berfungsi sebagai pejabat operasi
bagi pengurusan pusat pemindahan, pendaftaran mangsa bencana,
pemberian bantuan makanan dan keperluan lain serta perkhidmatan
kaunseling kepada mangsa yang memerlukan
- Pusat Rujukan yang melibatkan agensi lain di bawah Kementerian
Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), lain- lain agensi dan Pertubuhan Sukarela Kebajikan.
TATACARA PERLAKSANAAN UNIT KHIDMAT PENYAYANG
Penggunaan kenderaan UKP untuk program di peringkat negeri dan daerah perlu melalui Pagawai Penyelaras Pembangunan Komuniti (PK) Negeri untuk tujuan penyelarasan Jadual Pergerakan UKP.
a. Pasukan Petugas
pasukan Petugas UKP terdiri daripada:
i. Ketua Pasukan
Penolong Pegawai Kebajikan Masyarakat (Gred S27 ke atas)
ii. Petugas
a. Pembantu Kebajikan Masyarakat
b. Pegawai Kaunselor
c. Sukarelawan (jika perlu)
d. Pembantu tadbir (jika kakitangan tidak mencukupi)
e. Pemandu
Catatan: Bilangan Pasukan Petugas setiap kali beroperasi
hendaklah sekurang-kurangnya 3 orang termasuk
Ketua Pasukan dan pemandu.
b. Jadual Bertugas
Jadual bertugas UKP ditentukan oleh Pegawai Kebajikan
Masyarakat Bahagian (PKMB) / Daerah (PKMD) mengikut
ketetapan berikut:
i. Pasukan Petugas UKP sekurang-kurangnya 3 orang
ii. Semua Pegawai dan Pembantu Kebajikan Masyarakat
ditugaskan bergilir-gilir mengikut kesesuaian.
Catatan : PKMB / PKMD boleh jika perlu melibatkan Sukarelawan
Kebajikan dalam Program UKP.
c. Jadual Pergerakan
Pegawai Kebajikan Masyarakat Bahagian / Daerah bersama
dengan Pegawai Penyelaras PK Negeri mengatur pergerakan
UKP berdasarkan ketetapan berikut:
i. Mengambil kira semua kawasan Parlimen/DUN/
mukim / kawasan mengikut kesesuaian sebuah daerah
ii. Jadual pergerakan UKP mestilah mengikut perancangan yang
telah dijadualkan dan hendaklah secara tetap bagi
sesebuah lokasi.
Pergerakan UKP boleh di atur atas pemohonan komuniti setempat atau pemimpin tempatan bagi program yang bersesuaian.
Sebarang perubahan kepada Jadual Pergerakan perlu dimaklumkan segera kepada semua pihak yang terlibat (Komuniti, Pemimpin Tempatan, Pasukan Petugas, Penyelaras PK Negeri)
d. Pakaian Pasukan Petugas
Setiap Petugas UKP perlu memakai vest Jabatan Kebajikan
Masyarakat semasa bertugas.
PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB PEGAWAI PENYELARAS
PEMBANGUNAN KOMUNITI NEGERI
Pegawai Penyelaras PK Negeri (Gred S41 / S32) bertanggungjawab:
a. Merancang dan menyelaras pergerakan UKP bersama Pegawai
Penyelaras PK Daerah
b. Menyediakan Jadual Pergerakan UKP peringkat negeri setiap enam
(6) bulan sekali
c. Menyediakan Laporan Pergerakan dan Program UKP di peringkat
negeri setiap tiga (3) bulan sekali
d. Menyediakan Laporan Statistik Bulanan UKP Negeri setiap bulan
e. Menguruskan penyelenggaraan kenderaan UKP secara berkala
f. Menyediakan Senarai Inventori bagi setiap kenderaan UKP dan
g. Menjalankan pemantauan pelaksanaan program dan aktiviti UKP
PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB PEGAWAI PENYELARAS PEMBANGUNAN KOMUNITI (PK) BAHAGIAN / DAERAH
Pegawai Penyelaras PK Bahagian / Daerah (Gred S32 / S27) bertanggungjawab:
a. Bekerjasama dengan Pegawai Penyelaras PK Negeri dalam
menyediakan Jadual Pergerakan UKP setiap enam (6) bulan sekali
b. Menyediakan Laporan Pergerakan dan Program UKP di peringkat
daerah / bahagian setiap tiga (3) bulan sekali
c. Menyediakan laporan Statistik Bulanan UKP di peringkat Bahagian/
Daerah setiap bulan
d. Melaporkan masalah yang wujud dalam pelaksanaan program dan
aktiviti kepada PKMB / PKMD dan Penyelaras PK Negeri.
e. Melaporkan kerosakan kenderaan UKP kepada PKMD dan Penyelaras
PK Negeri
f. Membantu PKMD merancang dan melaksana program dan aktiviti
melibatkan multisektor
PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB PASUKAN UKP
a. Ketua Pasukan Petugas UKP
Ketua Pasukan Petugas UKp (Gred S27 ke atas) bertanggungjawab:
a. Memastikan keadaan kenderaan UKP dalam keadaan baik dan
bersih sebelum dan selepas bertugas
b. Memastikan semua kelengkapan dan peralatan (senarai Inventori)
UKP berada dalam keadaan baik dan lengkap
c. Memastikan kehadiran petugas mengikut jadual bertugas yang
telah ditetapkan.Sekiranya ada petugas yang tidak hadir, perlu
mencari pegawai ganti
d. Memberi taklimat kepada Pasukan Petugas sebelum memulakan
operasi UKP
e. Menyelia dan turut serta bertugas dengan Pasukan Petugas
f. Mendaftar permohonan di dalam Buku Daftar UKP
g. Memastikan siasatan ke rumah dijalankan oleh petugas sekiranya
pemohon tinggal berdekatan dengan lokasi operasi UKP
h. Menguruskan pemberian bantuan melalui Tabung Bantuan Segera
i. Memastikan pemandu turut membantu dalam menerima dan
melayan klien
j. Memastikan Buku Log Kenderaan dikemaskini oleh Pemandu UKP
yang bertugas
k. Melaporkan kepada PKMD selepas selesai bertugas mengikut
format Laporan Aktiviti Harian UKP
l. Membuat semakan dan mengesahkan Buku Log Kenderaan, Inden
minyak dan kad Touch & Go
m. Menyerahkan Buku Daftar Kes yang dilayan melalui UKP kepada
Pembantu Tadbir di Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah untuk
pendaftaran kes mengikut jenis permohonan.
b. Pasukan Petugas UKP
Pasukan Petugas UKP bertanggungjawab:
a. Melayan dan membantu kes / klien
b. Menjalankan siasatan dengan menggunakan Borang JKM sekiranya
pemohon tinggal berdekatan dengan tempat operasi UKP
c. Memastikan tempat bertugas dalam keadaan bersih dan kemas
sepanjang masa
d. Merujuk kepada Ketua Pasukan Petugas UKP sekiranya perlu
e. Mematuhi arahan dan peraturan yang ditetapkan dari semasa ke
semasa oleh Ketua Pasukan Petugas UKP
Pemandu bertanggungjawab
a. Menjalankan pemeriksaan kenderaan UKP bagi meamstikan
kenderaan dalam keadaan baik sebelum dan selepas bertugas
b. Melaporkan segera kepada Pegawai Penyelaras PK Bahagian
sekiranya kenderaan UKP mengalami kerosakan atau terlibat dalam
kemalangan
c. Memastikan kenderaan disenggara mengikut tatacara yang
ditetapkan di dalam Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 5 tahun
2007-Tatacara Pengurusan Aset Alih Kerajaan
d. Menyenggara Buku Log Kenderaan UKP setiap kali bertugas
e. Melayan dan membantu klien yang memohon perkhidmatan
melalui UKP
f. Membersihkan kenderaan
g. Membuat laporan Polis dalam tempoh 24 jam apabila berlaku
kemalangan
h. Mematuhi arahan dan epraturan yang ditetapkan dari semasa ke
semasa oleh Ketua Pasukan Petugas UKP.
PEMANTAUAN UNIT KHIDMAT PENYAYANG
Pemantauan UKP dilaksanakan oleh Bahagian PK Ibu Pejabat JKM
Pemantauan dibuat melalui tiga (3) kaedah:
a. Jadual Pergerakan UKP - Borang JKM.UKP 1/09
b. Laporan Pergerakan dan Program UKP - Borang JKM.UKP 2/09
c. Laporan Statistik Bulanan Kes Yang Dilayan melalui UKP-Borang
JKM.UKP 3/09
CATATAN
Maklum balas berkaitan status kes UKP yang dirujuk ke Bahagian lain hendaklah dilaporkan kepada Penyelaras UKP Daerah Jajahan / Bahagian untuk tujuan rekod dan penyediaan Laporan Statistik Bulanan UKP
Jadual Pergerakan UKP perlu disediakan enam (6) bulan sekali, Laporan Pergerakan dan Program UKP perlu disediakan setiap suku tahun (3 bulan ) sekali dan Laporan Statistik Bulanan UKP perlu disediakan setiap bulan.tarikh penghantaran yang telah ditetapkan seperti berikut:-
Tarikh Penghantaran bagi Jadual Pergerakan UKP:
Laporan |
Tarikh Hantar |
Setengah Tahun Pertama (Jan - Jun) |
15 Disember tahun sebelumnya |
Setengah Tahun Kedua (Julai – Disember) |
15 Jun tahun semasa |
Tarikh Penghantaran bagi Laporan Pergerakan dan Program UKP:
Laporan |
Tarikh Hantar |
Suku Tahun Pertama (Jan - Mac) |
15 April |
Suku Tahun Kedua (April – Jun) |
15 Julai |
Suku Tahun Ketiga (Julai - September) |
15 Oktober |
Suku Tahun Keempat (Oktober – Disember) |
15 Januari tahun berikutnya |
Tarikh Penghantaran laporan Statistik:
Laporan |
Tarikh Hantar |
Laporan Statistik Bulanan UKP |
Setiap 7 haribulan pada berikutnya |