Pengurusan Krisis dan Bencana
FUNGSI DAN PERANAN
Fungsi dan peranan Jabatan Kebajikan Masyarakat dalam pengurusan bencana sepertimana Arahan NADMA No. 1, iaitu:
- Menyelaraskan pengurusan pusat pemindahan;
- Menyedia dan menguruskan pusat-pusat pemindahan mangsa Bencana;
- Menyedia dan mengedarkan bantuan makanan, pakaian dan lain-lain keperluan asas kepada mangsa Bencana.
- Menjalankan pendaftaran mangsa Bencana di pusat pemindahan bagi maksud Pemulihan
- Menyelaras dan menjalankan perkhidmatan kaunseling, intervensi krisis dan sokongan psikologi kepada mangsa Bencana di pusat pemindahan
- Menjalankan tugas-tugas pasca Bencana
PENGURUSAN KRISIS DAN KES BENCANA
Terdapat tiga tahap dalam pengurusan bencana:
Bencana Tahap 1
Kejadian setempat yang terkawal dan tidak berpotensi untuk merebak. Ianya tidak begitu kompleks dan kemungkinan mengakibatkan kehilangan nyawa dan harta benda yang kecil. Bencana ini juga tidak menjejaskan aktiviti harian penduduk setempat secara meluas. Pihak Berkuasa di Peringkat Daerah mempunyai kemampuan untuk mengawal dan mengatasi kejadian ini melalui agensi-agensi di Peringkat Daerah tanpa atau dengan bantuan dari luar yang terhad.
Bencana Tahap 2
Kejadian yang lebih serius meliputi kawasan yang luas atau melebihi dua (2) Daerah dan berpotensi untuk merebak. Kemungkinan akan mengakibatkan kehilangan nyawa dan kemusnahan harta benda yang banyak. Kejadian ini juga memusnahkan infrastruktur dan menjejaskan aktiviti masyarakat. Bersifat lebih kompleks daripada Bencana Tahap 1 dan menyulitkan dari segi usaha mencari dan menyelamat. Perlu dan berupaya dikendalikan oleh Pihak Berkuasa di Peringkat Negeri tanpa atau dengan bantuan luar yang terhad.
Bencana Tahap 3
Kejadian yang berpunca daripada Bencana Tahap 2, bersifat lebih kompleks atau meliputi kawasan yang lebih luas atau melebihi dua (2) buah negeri. Perlu dan berupaya dikendalikan oleh Pihak Berkuasa di Peringkat Pusat tanpa atau dengan bantuan dari luar Negara.
INTERVENSI JABATAN
Intervensi JKM ada 3 peringkat iaitu:
A. Peringat SEBELUM Berlaku Bencana
-
Mengenalpasti dan menyediakan senarai pusat pemindahan dan pangkalan hadapan di setiap daerah/kawasan (khususnya di kawasan-kawasan yang sering dilanda banjir)
-
Menyediakan senarai nama pegawai-pegawai yang boleh dihubungi ketika berlaku sesuatu kejadian bencana (Alamat rumah dan nombor telefon)
-
Mengenalpasti dan menyediakan senarai pembekal barang-barang catuan dan lain-lain keperluan.
-
Menubuhkan “Task Force” atau sukarelawan yang terdiri daripada ahli-ahli Briged Kebajikan Perdana dan lain-lain pertubuhan sukarelawan.
-
Mengadakan kursus/latihan kepada petugas dan sukarelawan berkenaan pengurusan bencana.
-
Menyediakan senarai tugas bagi petugas dan sukarelawan.
-
Menyedia dan menghantar bekalan terlebih awal ke pangkalan hadapan sebelum berlaku bencana (khususnya banjir).
B. Peringkat SEMASA Berlaku Bencana
-
Mendaftar mangsa-mangsa yang terlibat.
-
Menyelenggara pusat-pusat pemindahan dan pangkalan hadapan.
-
Mengedar bantuan makanan, pakaian, selimut, tikar, dan lain-lain keperluan.
-
Menggerakkan pasukan petugas dan sukarelawan membantu dalam urusan pendaftaran, memasak dan sebagainya.
-
Merancang aktiviti untuk mangsa-mangsa di pusat pemindahan seperti sukaneka untuk kanak-kanak, pertandingan melukis, ceramah agama, ceramah motivasi dan sebagainya (jika tempoh pemindahan agak panjang).
-
Memberi nasihat, bimbingan dan kaunseling kepada mangsa-mangsa yang mengalami tekanan (trauma).
C. Peringkat SELEPAS Berlaku Bencana
-
Membuat siasatan dan penilaian terhadap kerugian dan kemusnahan yang dialami oleh mangsa-mangsa (termasuk rumah dan harta benda, tanaman dan ternakan).
-
Membuat cadangan rancangan pemulihan, sama ada rancangan jangka panjang atau jangka pendek.
-
Menimbang serta meluluskan bantuan pemulihan di bawah skim bantuan sedia ada.
KENAIKAN KADAR BANTUAN BENCANA JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT SARAWAK
- Bekalan Makanan Peringkat Awal secara one-off diberikan kepada mangsa bencana kecuali kemarau pada kadar RM75.00:1-5 orang. Contoh barangan adalah seperti biskut/ air mineral/ air kotak/ makanan dan minuman segera.
- Wang Saku, Pakaian Harian, Makanan Kering, Kelengkapan Tidur
Jenis Bantuan Kadar (RM) Wang Saku 200.00 seorang Pakaian Harian 300.00 seorang Makanan Bantuan Segera RM100.00 seorang/ seminggu Kelengkapan Tidur 200.00 seorang - Bantuan Persekolahan
Jenis Bantuan Kadar (RM) Pakaian Sekolah (Pakaian seragam dan kasut) 300.00 seorang Peralatan Sekolah (Beg dan alat tulis) 200.00 seorang - Bantuan Peralatan Dapur
Jenis Bantuan Kadar (RM) Peralatan Dapur 1000.00 sebuah rumah
Jenis Bantuan | Kadar (RM) |
---|---|
Bahan Binaan ATAU *sewaan rumah | 10,000.00 |
D. BANTUAN PEMULIHAN PERNIAGAAN KECIL
Bagi membantu memulihkan perniagaan yang terjejas kerana bencana dengan kadar maksima RM6,000.00.
Jenis Bantuan | Kadar (RM) |
---|---|
Bantuan Pemulihan Peniagaan Kecil | RM6,000.00 (Dikekalkan) |
E. BANTUAN UNTUK BENCANA BANJIR
- Bantuan Makanan Harian Di Pusat Pemindahan Sementara
- Bantuan Kepada Mangsa Yang Terputus Hubungan
Jenis Bantuan Kadar (RM) Bantuan Makanan Harian di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) RM50.00 seorang/ sehari Bantuan Kepada Mangsa Yang Terputus Hubungan RM100.00 (1 pek) seorang/seminggu
- Bantuan air kemarau – air bersih kekal pada kadar sedia ada
Jenis Bantuan Kadar Bantuan Air Tangki 70 gelen /315 liter untuk sekeluarga/ seminggu Bantuan Air Botol 2 kotak (36 liter) untuk seorang/seminggu(1 kotak =12 botol @1.5 liter)
Atau
3 kotak (36 liter) untuk seorang/seminggu
(1 kotak =2 botol @6 liter)